Multifunkce pro kinosál - co si pod tím představit

Trocha techniky, která nabízí docela velikou funkčnost

Multifunkční sál nebo sál s alternativním využitím, co tím máme na mysli? V podstatě jde o to, že kinosál je zpravidla velký prostor, který během všedního dne zeje prázdnotou a je využitý až ve večerních či odpoledních představeních.

Jenže celou dobu musí být větrán a vytápěn, nabízí se naprosto logická otázka ohledně využití sálu přes den. Ať již pro besedy, firemní pronájmy, veřejné prezentace, zkoušky divadelních představení, ...

Další maličkostí je projektor. Proč se dodnes setkáváme s malými nevýkonnými projektory, kterými se promítá z třetí řady přednáška s nevalnou kvalitou výsledného obrazu, když v kabině je projektor s prvotřídním obtazem? Že stále chybí připojení do kabiny? A není to tak trochu škoda?

Zkusme dále shrnout, jaká technika by mohla být doplněna a proč, aby se stal jednoúčelový sál mnohem univerzálnějším. jen doplňuji poznámku, že myslím viditelnou techniku v sále, protože v kabině či režii pak musí být další vybavení, které zajistí celkovou funkčnost.

  • Zcela určitě klasický hlasový mikrofon, ideální stav je minimálně jeden běžný (kabelový) na stativu, doplněný párem bezdrátových mikrofonů. Tím zajistíte slyšitelnost řečníka a zároveň možnost případné diskuze, pomocí předávaných bezdrátových mikrofonů.
  • Druhé ozvučení, zpravidla umístěné na portálu. V klasickém kinosále jsou reproduktorové soustavy umístěné za plátnem, pokud je připojíme na mikrofony, řečníci se slyší zezadu. Je to pro ně nejen nepříjemné, ale také vzniká zpětná vazba mikrofonů (pískání). Výhodou doplňkového ozvučení je možnost mluvit do promítaného obrazu kina se zachováním jeho zvuku, prostě jsou ozvučení dvě a nijak se neovlivňují. Tedy lze komentovat dokumenty, doplňovat informace nebo zcela překládat.
  • Připojení pro notebook, postačuje pro dnes nejrozšířenější signál HDMI. Ten samozřejmě ke kinoprojektoru do kabiny nedostanete, tak dlouhý kabel by nefungoval a ani se nevyrábí. Zde se využívají převodníky signálu po UTP kabelu, který se používá pro počítačové sítě a je levný.
  • Když jsou dostatečné ekonomické prostředky, je ideální navázat výše uvedené na možnost ovládání z jednoho místa, zpravidla přes malý dotykový LCD displej. přidáním řídícího systému se nejen zpřístupní ovládání techniky laikům, ale zároveň lze doplnit univerzální bezobslužná zařízení, která jsou nastavována automaticky podle reálného využití sálu. Lze tak ovládat osvětlení, opony, atd.

Pokud přemýšlíte nad změnou v možnostech sálu, zvažte, jakou očekáváte funkčnost, ale také srozumitelnost využití techniky sálu.

Na obrázku níže je již další úroveň vybavení - propojení pódia s promítací kabinou tzv. "párákem", vícežilovým kabelem pro přenos zvuků, ukončené patch panelem pro zvukaře. Pod ním "černá skříňka", volně programovatelný DSP audio procesor pro zpracování zvuku. Řečeno srozumitelně, nakreslíte si schéma zvukových signálů, k mikrofonům doplníte feedbacky (omezení pískání mikrofonů), připravíte předvolby pro zvukaře a následně se vše nahraje do tohoto procesoru. Mizí spousta jednoúčelových krabiček, není potřeba velký mix, je možný téměř bezobslužný provoz. Pokud budete mířit až sem, je potřeba vědět jakým způsobem budete využívat sál. Dokážeme poradit, když víme, co potřebujete.